Beginner

                                         IMG 164620copy20copy20F16AM1

 

Als ik wil beginnen met modelvliegen, hoe pak ik dat het beste aan ?

Een paar antwoorden op de meest gestelde vragen.

Kan ik zonder hulp leren vliegen ?


Er zijn er, die het gelukt is, maar zij horen tot de grote uitzonderingen en vaak heeft het dan vele modellen gekost. Verstandiger is het om lid te worden van een modelvliegclub en daar gebruik te maken van de instructeurs. Bij Breesemodelvleugels is er bijna altijd wel iemand om te helpen, in het weekend na de middag. De meeste krijgen binnen één seizoen het modelvliegen onder de knie. Regelmatig op het veld komen en veel oefenen hoort daar dan wel bij.


Een goede hulp om te leren vliegen is een vliegsimulator. Voor een paar euro kan je een simulator zender kopen, om zo te leren vliegen op de computer. Het blijft een simulatie, maar de basis is goed te leren zonder dat het je direct geld kost als je neerstort. Een zeer mooie simulator is de Phoenix 5 simulator.
Bij sommige zenders is het mogelijk om deze d.m.v. een speciale kabel op de computer aan te sluiten.

 

Is modelvliegen moeilijk ?


Alle begin is moeilijk, maar ook modelvliegen is goed onder de knie te krijgen. Sommigen doen er uiteindelijk een seizoen over, anderen leren in enkele maanden vliegen. Een radiografisch bestuurd modelvliegtuig is goed vergelijkbaar met een normaal vliegtuig. Het wordt bestuurd met beweegbare roeren in de vleugels en de staart. Een beginners model heeft drie bestuurbare onderdelen: het richtingroer (meestal gekoppeld aan het neuswiel), hoogteroer en gasregeling van de motor. Rolroeren komen meestal pas in het volgende model aan de beurt. Bekende stabiele beginners kisten zijn de hoogdekkers (vleugels hoog op de romp). De spanwijdte van de hoofdvleugel ligt in de buurt van de 1,5 meter. Je kunt over het algemeen kiezen tussen kant en klare modellen (ARF= Almost Ready to Fly) en zelfbouw modellen.

 

Is modelbouw moeilijk ?


Vliegtuigmodelbouw is redelijk eenvoudig. Maar het is verstandig om eerst je licht op te steken bij een modelvliegclub of een goede modelbouwzaak. Een bouwdoos van een beginners kist is echter gemaakt voor de beginnende bouwer en met een beetje handigheid en geduld kom je vrijwel altijd tot een bevredigend resultaat. Verder mag je altijd hulp van de modelvliegclub verwachten.

 

Met welk model kan ik het beste beginnen ?

                                                                                           grumman f4f wildcat flying lg clr
Er is een breed scala aan beginners "kisten". Een paar uitgangspunten hebben ze gemeen: de motorkisten zijn vrijwel allemaal houtbouw (gemakkelijk te repareren bij schade), de spanwijdte ligt rond de 1,5 meter, de motor (tweetakt) heeft een cilinderinhoud van 4 tot 8.5 cc, het is een hoogdekker (vleugels hoog aan de romp), omdat die een grote eigenstabiliteit hebben, de besturing is beperkt tot richtingroer, hoog/laag en gasregeling. Sommige beginners modellen hebben al rolroeren (ailerons) zodat je meteen wat meer met het toestel kan. Als je met deze modellen goed kan vliegen kan je gaan kijken voor midden- of laagdekker trainer modellen. Deze modellen hebben nog wel een kleine eigen stabiliteit maar zijn veel wendbaarder.

Waarschuwing: begin nooit met één van die fraaie schaalmodellen zoals de P51 Mustang, Spitfire of een F16, dit zijn beslist geen beginners kisten en zullen je de lol aan het modelvliegen drastisch "de grond in boren". Bewaar ze voor later, als je het modelvliegen onder de knie hebt gekregen. Dan pas zul je er volop van kunnen genieten.

 

Welke motor moet ik nemen ?


Eerst kun je beter afvragen wat je wilt, een verbrandings motor of elektro.

Een licht beginners vliegtuig vliegt prima met een 4 cc verbrandings motor. Deze zijn verkrijgbaar met of zonder kogellagers. Met kogellagers is een stukje duurder maar het vermogen is hoger en de carburateur is meestal beter dan bij motoren met bronzen lagers. Bovendien gaat een motor met kogellagers langer mee. Het is mogelijk om meteen een grote motor (6,5 cc) te nemen die ook op het volgende model gebruikt kan worden. De bedoeling hier achter is om een motor uit te sparen. Maar een grote motor is iets duurder, gebruikt meer brandstof en het vliegen iets moeilijker te leren. Je kunt ook een goede 4 cc motor aan te schaffen en die ook voor het volgende model te gebruiken, bijvoorbeeld een ailerontrainer. Meestal geven de model leveranciers al een minimum en maximum cilinderinhoud aan voor hun modellen. Neem in ieder geval nooit het minimum. Ga er minimaal tussen in zitten. Anders kunnen grond starts nog wel eens lastig worden.

Mocht je liever gaan elektro vliegen, lekker makkelijk geen gedoe met starten, vette- vingers, dan zijn er grofweg twee type motoren. Borstel en borstelloze motoren. De opmars van borstelloze motoren is enorm en de prijzen dalen daardoor drastisch. De geleverde vermogens in combinatie met de zogenaamde LiPo accu's doet niets meer onder van brandstof. Om tot de juiste motor keuze te komen moet je rekening houden met de volgende zaken. Wat voor type model, gewicht en snelheid. Voor elektrozwevers mag je uit gaan van minimaal 100Watt elektrisch vermogen per kilo. Voor normale vliegtuigen 200Watt per kilo, en voor 3D of speed modellen ongeveer 300 a 400 Watt per kilo. Of uitgedrukt in statische trekkracht v.s. vlieggewicht. 1:4 á 1:3 zwever / 1:2 normaal vliegtuig / 1.5:1 á 2:1 voor speed of 3D. Dus 250gram trekkracht op 1000gram vlieggewicht.
Vermogen is de accuspanning tijdens belasting x de stroom die er loopt. Bv 8,4Volt (7cellen NiMh) x 12Ampére = 100.8W Op een accu van 3000mAh heb je dan een motorloop van ongeveer 15 minuten. (3A/12A=1/4 uur)
Bij borstelloze motoren wordt het toerental per volt weer gegeven. Voor langzame modellen is het van belang om een motor te nemen met een laag K.V. zodat er een grote propeller op kan met een grote diameter en weinig spoed zoals 8x4. Bijv. 1400Kv op 3S lipo á 11.1V = 15540 onbelast toerental. Wat belast op ongeveer 10000rpm komt. Voor snelle modellen is er een keuze voor een hoge K.V. Bijv. 2500kv. 2500x11.1 = 27750rpm onbelast. Door de hoge toerentallen kan er alleen een kleine propeller toegepast worden om de stroom binnen de beperking te houden. Het voordeel hiervan is dat de propeller snelheid zeer hoog is en daardoor het model snel zal vliegen. Een toegepaste propeller zou bijv. kunnen zijn een 5x5

Laat je goed voorlichten door je handelaar alvorens aanschaf.

 

Welke radiobesturing moet ik nemen ?


Er is tegenwoordig een enorm aanbod in radiografische besturingen. Bekende merken zijn Futaba (Robbe) of Graupner en Spektrum. Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van de 35 MHz band tegenwoordig is dat 2,4Ghz. Vrijwel alle nieuwe zenders zijn computerzenders, zodat je bijvoorbeeld de draairichting van de servo’s kunt opslaan in het geheugen. De instellingen op deze zenders zijn eenvoudig te veranderen. Als je echt zeker weet dat je met modelvliegen door wilt gaan is het zeker de moeite waard om een goede computerzender te kopen voor een paar euro's extra. Dan zul je er in de toekomst veel plezier van hebben.

Het grote voordeel van 2,4Ghz is dat dit veel minder storingsgevoelig en is niet meer frequentie afhankelijk. Een bijkomend voordeel is dat de antenne op de zender maar enkele centimeters lang is en op de ontvanger vrijwel geheel komt te vervallen. Goede 2,4Ghz zenders zijn de Spectrum DX6, DX7, Graupner MX16 IFS en Futaba Fasst. De laatste heeft als nadeel dat de ontvangers behoorlijk duur zijn. En het algemene nadeel is dat bijna alle zenders merk gebonden ontvangers gebruiken. Dus een goedkoop ontvangertje van een ander merk zal vaak niet werken.

 

Bij welke stuurknuppels horen welke roerbewegingen ?


Het is belangrijk, dat iedereen de besturing op dezelfde knuppels heeft staan, zodat je de zender zo van iemand kunt overnemen en verder vliegt. Daarom zijn er bij een modelvliegclubs vaak afspraken gemaakt bij welke knuppels welke roerbewegingen horen. Een zender heeft twee stuur knuppels.

 

Hoe wordt een vliegtuig nu bestuurd?


Daarvoor neem je de zender in de hand en gaat daarmee achter het model staan.
Rechter stuurknuppel: stuurknuppel naar rechts, nu moet het richtingsroer ook naar rechts bewegen, eventueel te samen met het bestuurbaar neuswiel. Het model beweegt zich hierdoor naar rechts. Stuurknuppel naar links beweegt moet ook het richtingsroer naar links bewegen.
Dezelfde rechter stuurknuppel kan ook naar voren bewogen worden (van je af dus) en dan moet de motor naar volgas gaan. Naar je toe is stationair. Naast deze stuurknuppel zit een trim, waarmee de stationaire gasregeling wordt geregeld. Trim helemaal naar voren te schuiven, zodat je motor stationair draait en naar je toe trekken van de trim laat de motor afslaan (de carburateur van de motor moet zich dan helemaal sluiten).

Linker stuurknuppel: met de linker stuurknuppel sturen we voorlopig alleen hoog en laag.
Beweeg je de stuurknuppel naar voren (van je af) dan moet het hoogteroer naar beneden bewegen. Het vliegtuig duikt hierdoor naar beneden (down”). Naar je toe is "up". Het hoogteroer beweegt zich dan omhoog.
Als je later (met je volgende model) met ailerons (of ook wel rolroeren genoemd) gaat vliegen komen deze op de plaats van het richting roer (rechter stuurknuppel) en verhuist het richtingroer naar de linkerstuurknuppel. Dat lijkt onlogisch, maar is in de praktijk noodzakelijk gebleken, omdat je vanaf dat moment je bochten maakt met ailerons en nog maar zelden met richtingroer zult vliegen (hooguit bij het opstijgen en/of landen).

 

Moet ik lid worden van een club ?


Dat is wel aan te raden, uiteindelijk vaak onvermijdelijk en het meest praktisch. Modelvliegclubs hebben namelijk meestal een vlieglocatie, waar het vliegen is toegestaan. Het "zomaar" ergens vliegen heeft risico's. Bovendien moet je toestemming hebben van zowel de grondeigenaar als ook van de gemeente. Bij de Breesemodelvliegers ben je niet verplicht om direct lid te worden, maar helpt je alvast op weg met adviezen. Op het moment, dat je het eerste model wilt laten invliegen, is het verstandig ook lid te worden en zodoende volop kunt meeprofiteren van de voorzieningen van de modelvliegclub.